PZL P.24
A fost un avion de luptă polonez, proiectat la mijlocul anilor 1930 în fabrica PZL din Warsaw. A fost exportat în câteva ţări dar nefolosit în Polonia.
Rol: Luptă
Fabricant: PZL
Proiectant: Zygmunt Puławski
Primul zbor: mai 1933
Introducere: 1936
Retras: 1960 Turkish Air Force [1]
Primii utilizatori:
Turkish Air Force
Royal Romanian Air Force
Bulgarian Air Force
Hellenic Air Force
Dezvoltat din PZL P.11
Variante: IAR 80
PZL P.24
a fost un avion de luptă polonez, proiectat la mijlocul anilor 1930 în fabrica PZL din Warsaw. A fost exportat în câteva ţări dar nefolosit în Polonia.
Proiectare și dezvoltare
[tp not_in=”en”]PZL P.24 a fost proiectat ca versiune de export a PZL P.11, avion de vanatoare “aripa de pescăruş” proiectat de Zygmunt Puławski. P.11 a fost pornit cu un motor licenţiat Bristol Mercury. Licenţa nu permitea vânzarile de export. Aşadar compania franceză Gnome-Rhône propune folosirea motoarelor lor în P.11. Primul prototip P.24/I, bazat pe P.11a și proiectat de Gnome-Rhône 14Kds 760 hp motor de 570 kW, a zburat în Mai 1933. Al doile prototip, P.24/II numit “Super P.24″, a stabilit recordul mondial pentru viteza pentru avioanele de luptă cu motorul radial– (414 km/h). Al treilea prototip P.24/III a fost “Super P.24bis” cu un motor 14Kfs mult mai puternic. Modelul a fost prezentat în show-ul aerian din 1934 în Paris atrăgând interesele multor participanți.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”] The PZL P.24 was developed as an export version of the PZL P.11, a gull-wing all-metal fighter designed by Zygmunt Puławski. The P.11 was powered with a license-built Bristol Mercury engine. The license did not permit export sales, so the French Gnome-Rhône company proposed using their engines in the P.11. The first P.24/I prototype, based on the P.11a and powered by a Gnome-Rhône 14Kds 760 hp (570 kW) engine, was flown in May 1933. The second P.24/II prototype, named the „Super P.24”, set a world speed record for radial engine-powered fighters (414 km/h). The third P.24/III prototype was the „Super P.24bis” with a more powerful 14Kfs engine. The type was shown at the Paris air show in 1934 attracting great interest from the participants.[/tp]
[tp not_in=”en”]Aeronava a fost convențională, în aspect, cu aripi mari. Acesta a fost realizat complet din metal, fiind și acoperit cu metal. Aripile au avut o formă pescăruș-aripă, cu un profil subțire aproape la fuzelaj, pentru a oferi o vedere bună pentru pilot. Această configurație a fost dezvoltată de Zygmunt Pulawski și fost numită „aripa poloneză”. Bolta a fost închisă (cu excepția prototipelor). Rezervorul intern pentru combustibil de 360 L, aflat în fuzelaj, putea fi scăzut în caz de incendiu sau urgență. Avea un tren conventional de aterizare, cu spate antiderapant.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]The aircraft was conventional in layout, with high wings. It was all-metal and metal-covered. The wings had a gull-wing shape, with a thin profile close to the fuselage, to provide a good view for the pilot. This configuration was developed by Zygmunt Pulawski and called „the Polish wing”. The canopy was closed (apart from prototypes). An internal 360 liter fuel tank in the fuselage could be dropped in case of fire emergency. It had conventional fixed landing gear, with a rear skid.[/tp]
[tp not_in=”en”]Armamentul a fost o combinaţie de 20 mm tun Oerlikon FF şi mitraliere Browning de Colt 7.92mm în aripi.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]The armament was a combination of 20 mm Oerlikon FF cannon and 7.92 mm Colt–Browning machine guns in the wings.[/tp]
- P.24A, P.24E și P.24F avea doua tunuri și doua mitraliere.
- P.24B, P.24C și P.24G 24G avea patru mitraliere.
Istoric operațiuni
[tp not_in=”en”]Datorita faptului că era un avion de luptă mai bun decat P.11, au fost achiziționate puține de către Forțele Aeriene Poloneze deoarece au preferat să aștepte modelul PZL.50D. Când totul era clar, PZL.50 nu a fost finalizat în timp util pentru a contracara atacul german iminent, PAF a reluat producția modelelor P.11 și comandarea modelului P.24. Cu toate acestea, PZL.24s nu au fost produse înainte de începerea războiului și doar două au fost folosite în Campania Poloneză. Aeronava a avut totuși un mare succes în străinătate.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]Despite being a better fighter than the P.11, there were few acquired by the Polish Air Force, which preferred to wait for the PZL.50. When it became clear the PZL.50 would not be ready in time to counter the imminent German attack, the PAF resumed production of the P.11 and ordered the P.24. However, no PZL.24s were produced before the war started, and only two were used in the Polish Campaign. The aircraft had greater success abroad, though.[/tp]
Turcia
[tp not_in=”en”]Modelul turcesc P.24s a fost folosit pentru antrenamente până la sfarșitul anilor 1940. Unele au fost recondiționate cu motoare Pratt & Whitney Twin Wasp. Singurul exemplu mondial al modelului PZL P.24 ce a supraviețuit, este în Turcia. Fotografii ale muzeului turcesc arată o varietate de coduri (2015, 2017, 2147) prinse în diferite locaţii (Ankara şi Istanbul), sugerând faptul că poate exista mai mult de un supraviețuitor.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]Turkish P.24s were used for training until the late 1940s. Some were refitted with Pratt & Whitney Twin Wasp engines. The only surviving example of a PZL P.24 in the world is an example in Turkey. Photographs of the Turkish museum piece show a variety of serial numbering (2015, 2017, 2147) and are shot at different locations: (Ankara and Istanbul), suggesting that there may be more than one survivor.[/tp]
Grecia
[tp not_in=”en”] PZL P.24 a fost avionul grecesc de luptă principal din timpul atacului italian, în 1940 folosind bombardierele italiene în timpul Războiului Greco-Italian. [/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]The PZL P.24 was the main Greek fighter at a time of the Italian attack in 1940, and engaged Italian bombers during the Greco-Italian War.[/tp]
România
[tp not_in=”en”]Forţele Aeriene Române deja folosiseră modelul PZL P.11Fs proiectat sub licenţa din fabrica IAR şi decid de asemenea achiziţionarea modelului P.24. Romania a cumpărat cinci modele P.24Es şi licenţa de producţie şi au construit 25 de modele IAR P.24E în fabrica IAR între 1937 şi 1939. Câteva componente ale modelului P.24E, în principal, coada, au fost folosite pentru construcţia românească a modelului de luptă IAR 80. Aceste modele au fost folosite pentru păzirea Bucureştiului şi Ploieştiului, şi zona petroliferă de bombardierele sovietice la începutul Operațiunii Barbarossa. Zburând din Baza Aeriană Militară Otopeni, PZL P.24 a reuşit să doboare 37 de bombardiere VVS. P.24E a fost de asemenea folosit pentru misiuni de atac sol până la sfârşitul anului 1941 şi după 1942, a fost retrogradat la sarcinile de formare din cauza uzurii morale.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]The Romanian Air Force already used PZL P.11Fs built under license in the IAR factory, and decided to acquire the P.24 as well. Romania bought five P.24Es and a production license, and built 25 IAR P.24E aircraft at the IAR factory between 1937 and 1939.[2] Some components of the P.24E, mainly its tail section, were used in construction of the Romanian low-wing fighter IAR 80. The fighters were used to guard Bucharest and the Ploieşti oilfields from Soviet bombers at the start of Operation Barbarossa. Flying from Otopeni military airbase, the PZL P.24 fighters managed to shoot down 37 unescorted VVS bombers.[3] The P.24E was also used for ground attack missions until the end of 1941 and after 1942 it was relegated to training duties because of its obsolescence.[/tp]
Variante
[tp not_in=”en”]În timpul dezvoltării modelului de luptă Pulawski, o nouă versiune a P.11, P.11c, a fost dezvoltată pentru Forțele Aeriene Poloneze. Ea a avut un fuselaj nou, reconfigurat, motorul radial a fost coborât pentru a-i oferi pilotului o vizibilitate mai bună. Aceste modificări au fost aplicate, de asemenea la noul prototip P.24, (zboara în 1936). Modelele P.24A şi P.24B puteau transporta 4 x 12.5 kg de bombe, în timp ce P.24C, F și G puteau transporta 2 x 50 kg bombe.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]During the development of Pulawski fighters, a new version of the P.11, the P.11c, was developed for the Polish Air Force. It had a new, reconfigured fuselage, and the radial engine was lowered to give a pilot a better view. These changes were applied also to the new P.24 prototype, flown in 1936. The P.24A and P.24B models could carry 4 x 12.5 kg bombs, while the P.24C, F and G could carry 2 x 50 kg bombs.[/tp]
[tp not_in=”en”]P.24 – Acest design a folosit întreaga secțiune a cozii a modelului P.11c, a fost alimentat cu un motor Gnome-Rhône 14Kfs (930 CP), și a fost înarmat cu două tunuri de 20 mm și două mitraliere.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]P.24 – This design used the whole tail fuselage section from the P.11c, was powered with a Gnome-Rhône 14Kfs engine (930 hp), and was armed with two 20 mm cannon and two machine guns.[/tp]
P.24A
Acesta a intrat în producţie ca P.24A.
P.24B
Modelul P.24B era înarmat cu patru mitraliere.
P.24C
P.24C a fost înarmat cu patru mitraliere şi două bombe de 50 kg.
P.24D
P.24D a fost dezvoltat pentru a fi vândut in Ungaria, dar nu a fost finalizat. Ungaria cumpărase deja Fiat CR.32.
IAR P.24E
Versiunea P.24E a avut licenţă de construcţie în România de la IAR ca IAR P.24.E
P.24F a fost înarmat cu două tunuri, două mitraliere și bombe și alimentat cu cel mai puternic motor Gnome-Rhône 14N-07 970CP (720 Kw)
P.24G Ultima versiune de producție a fost P.24G, produs din 1937 și dotată cu cel mai puternic motor Gnome-Rhône 14N-07 970 cp (720 kW), înarmat cu patru mitraliere și bombe.
[tp not_in=”en”]P.24H urma să fie alimentat cu un motor Gnome-Rhône 14N-21 (1,100 cp) și poate transporta patru tunuri sau două tunuri și două mitraliere, însă nu a fost finalizat. P.24H a fost luat în considerare pentru achiziţionare de catre Forţele Aeriene Poloneze, dar progresul a fost lent, datorită similtitudinii cu PZL P.11, care era deja în exploatare şi de asemenea, interesul în mod ipotetic superior către PZL.50 Jastrząb apoi în curs de dezvoltare. Al Doilea Război Mondial a început înainte ca oricare dintre aceste planuri sa poată fii realizat.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]P.24H – The P.24H was to be powered with a Gnome-Rhône 14N-21 engine (1,100 hp) and carry four cannon or two cannon and two machine guns, but it was not completed. The P.24H was considered for purchase by the Polish Air Force, but progress was slow due to the P.24’s similarity to the PZL P.11, which was already in service, and also interest in the hypothetically superior PZL.50 Jastrząb then under development. World War II started before any of these plans could be realized.[/tp]
PZL P.24
a fost un avion de luptă polonez, proiectat la mijlocul anilor 1930 în fabrica PZL din Warsaw. A fost exportat în câteva ţări dar nefolosit în Polonia.
PZL P.24
a fost un avion de luptă polonez, proiectat la mijlocul anilor 1930 în fabrica PZL din Warsaw. A fost exportat în câteva ţări dar nefolosit în Polonia.
Caracteristici generale
- Echipaj: 1
- Capacitate: avion pentru luptă
- Lungime: 7.81 m (25 ft 7 in)
- Anvergură: 10.68 m (35 ft 1 in)
- Înălțime: 2.7 m (8 ft 19 in)
- Suprafața portantă: 17.90 m² (192.7 ft²)
- Greutate la gol: 1,330 kg (2,930 lb)
- Greutate cu încărcare: 1,915 kg (4,220 lb)
- Greutate maximă la decolare: 2,000 kg (4,400 lb)
Grup motopropulsor: 1 × Gnome-Rhône 14Kfs 14-cilindrii , motor radial double row , 900 hp / 930 cp (max) (671 kW / 693 kW (max)
Performanțe
- Viteză maximă: 430 km/h (270 mph)
- Gamă: 550 km (340 mi)
- Plafonul de serviciu: 10,500 m (34,449 ft)
- Rata de urcare: 11.5 m/s (2,260 ft/min)
- Putere/masă: 0.376 kW/kg (0.230 hp/lb)
Armament
- 4 MGs
- 2 x 50 kg (110 lb) bombe