ICAR Universal
A fost un monoplan românesc pentru antrenament, al anilor 1930, de două locuri, turism și acrobații aeriene.
Proiectare și dezvoltare
[tp not_in=”en”]Universal a fost proiectat în 1932, condusă de inginerul Mihail Racovita, fabricat în 1934 în fabrica ICAR (Īntreprinderea de construcţii aeronautice româneşti), în București. A fost facut după modelul german German Messerschmitt M.23b, licență produsă de ICAR. Acolo erau trei variante ale avionului. Primul a fost unul pentru distanțe lungi, cu un singur loc, sport, cu un motor radial Siemens-Halske Sh 14 de 150CP radial sub NACA cowling, dându-i o viteză maximă de 180 km/h. Un avion (YR-MAI) a fost construit pentru prințesa Marina Stirbey. În locul unei cabine de pilotaj a existat un rezervor de combustibil suplimentar, oferindu-i rezistență de 6 ore. La sfârșitul anului 1930, a fost transformat într-un avion turistic, de două locuri.[/tp][tp lang=”en” only=”y”]The Universal was designed in 1932, led by engineer Mihail Racovita, and manufactured in 1934 in the factory of ICAR (Īntreprinderea de construcţii aeronautice româneşti) in Bucharest. It was modeled after the German Messerschmitt M.23b, license-produced by the ICAR. There were three variants of the aircraft. The first was a long-distance single-seater sports aircraft, powered with 150 HP Siemens-Halske Sh 14 radial engine under NACA cowling, giving it a maximum speed of 180 km/h. One such aircraft (YR-MAI) was built for Princess Marina Stirbey. In a place of a forward cockpit, there was an additional fuel tank, giving it an endurance of 6 hours. In the late 1930s, it was converted to two-seater touring aircraft.[/tp]
[tp not_in=”en”]Alte 3 aeronave au fost construite, cu un singur loc, variantă pentru acrobație, ICAR Universal Acrobatic (YR-ACA, YR-ACB, YR-ACC). Avenguri crescute la 12,9m, și propulsate de un motor radial Sh.14a sub capota NACA.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]A further three aircraft were built in a single-seater aerobatics variant, ICAR Universal Acrobatic (YR-ACA, YR-ACB, YR-ACC). They had wing span increased to 12.9 m, and were powered by a Sh.14a radial engine under a NACA cowling.[/tp]
[tp not_in=”en”]În urma succesului monopostului, o serie mică de 10 formatoare cu două locuri, a fost construită. De asemenea, cunoscut sub numele de ICAR universal Biloc (= „cu două locuri”). Această variantă a fost alimentată de un motor în linie Havilland Gipsy Major de130 CP, fabricat sub licență de la Brașov ca IAR 4GI. Ele au fost produse în 1935-1936.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]Following the success of the single-seaters, a small series of 10 two-seat trainers was built, also known as ICAR Universal Biloc (=”two-seater”). This variant was powered by a 130 HP de Havilland Gipsy Major inline engine, manufactured under licence at Braşov as the IAR 4GI. They were produced in 1935-1936.[/tp]
Isorie operațională
[tp not_in=”en”]În cursul august–septembrie 1936, raza lungă universală (YR-MAI) a fost folosit de Marina Stirbey pentru un zbor solo, ruta București–Tallinn–Helsinki–Copenhagen–Berlin-București. Mai târziu, a fost transformat în două locuri.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]During August–September 1936, the long-range Universal (YR-MAI) was used by Marina Stirbey for a solo flight on the Bucharest–Tallinn–Helsinki–Copenhagen–Berlin-Bucharest route. Later, it was converted to two-seater.[/tp]
[tp not_in=”en”]Din 1934, 3 Universal Acrobatics, vospite roșii, au fost folosite înaintea războiului, de echipa Dracii rosii ( piloții fiind: Petre Ivanovici, Mihail Pantazi și Maximilian Manolescu-Max). Ei au efectuat spectacole aeriene numeroase, în 1934-1937. A rămas cea mai de succes acrobație a aeronavelor construite în România pentru o lungă perioadă de timp.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]From 1934, three Universal Acrobatics, painted red, were used in a famous Romanian prewar aerobatics team Dracii rosii (Red Devils, pilots were Petre Ivanovici, Mihail Pantazi and Maximilian Manolescu-Max). They performed at numerous air shows in 1934-1937. It remained the most successful aerobatics aircraft built in Romania for a long time.[/tp]
[tp not_in=”en”]Cele mai multe exemple de Universal Biloc au fost folosite pentru antrenamente. Ei au primit numere de ordine militare de la 1 la 10, vopsite în alb, dar mai târziu s-au dat unele înregistrări civile. Între 14 aprilie și 25 mai 1935, piloții militari Alexandru Cernescu, Mihail Pantazi, George Davidescu, Gheorghe Olteanu, Gheorghe Jienescu și Anton Stengher au zburat cu 3 Universal Bilocs (YR-ACL, YR-AEL, YR-AEY) modificate, într-un zbor din București către Cape Town și inapoi (23,000 km) în 149 de ore 10 minute. Rezistența acestor aeronave a fost modificată de la 3 la 8.5h.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]Most examples of Universal Biloc were used for training. They received military serial numbers 1 to 10, painted in white, but later some were given civilian registrations. Between April 14 and May 25, 1935, military pilots Alexandru Cernescu, Mihail Pantazi, George Davidescu, Gheorghe Olteanu, Gheorghe Jienescu and Anton Stengher flew three modified Universal Bilocs (YR-ACL, YR-AEL, YR-AEY) in a flight from Bucharest to Cape Town and back (23,000 km) in 149 hours 10 minutes of flight time. Endurance of these modified aircraft was increased from 3 to 8.5 h.[/tp]
Descriere
[tp not_in=”en”]Monoplan consolă, Low-wing, cu un tren de aterizare fix. Aripile au fost rotunjite, trapezoidală cu sfaturi, cu un singur Spar, placaj acoperit (eleroanele au fost acoperite cu țesături).Fuselajul a fost semi monococa, realizat dintr-un cadru din lemn, cu placaj acoperit. Partea din față a fost acoperită cu tablă. Aeronava a avut una sau două cockpituri deschise în tandem, fiecare cu un parbriz individual. Cockpiturile Biloc-ului Universal a avut suprafață de sticlă, pentru a îmbunătăți opiniile de mai jos. Motor in fata: IAR 4GI, în linie, 130 CP (Universal Biloc) sau motor radial Siemens-Halske Sh 14, 150 CP, cu capota NACA. Două-paie de elice. Exista o mini protecție spate sub coada. În varianta acrobatică, trenul de aterizare principal a avut jambierele cu formă de lacrimă.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]Low-wing cantilever monoplane, with a fixed landing gear. The wings were trapezoidal with rounded tips, single-spar, plywood covered (ailerons were fabric covered). The fuselage was semi monocoque, made of a wooden frame, plywood covered. Front part was covered with metal sheet. The aircraft had one or two open cockpits in tandem, each with an individual windscreen. The cockpits of the Universal Biloc had glass sides, to improve views below. Engine in front: 130 hp IAR 4GI inline engine (Universal Biloc) or 150 hp Siemens-Halske Sh 14 radial engine, with NACA cowling. Two-blade propeller. There was a rear skid under a tail. In the aerobatics variant, the main landing gear had teardrop spats.[/tp]
ICAR Universal
A fost un monoplan românesc pentru antrenament, al anilor 1930, de două locuri, turism și acrobații aeriene.
ICAR Universal
A fost un monoplan românesc pentru antrenament, al anilor 1930, de două locuri, turism și acrobații aeriene.
- Echipaj: 1
- Capacitate: 1, student/pasager
- Lungime: 6.9 m (22 ft 8 in)
- Anvergura: 11.9 m (39 ft)
- Înălțime: 1.95 m (6 ft 4¾ in)
- Suprafata portantă: 14.3 m² (154 ft²)
- Greutate la gol: 465 kg (1,023 lb)
- Greutate încărcat: 710 kg (1,562 kg)
- Grup motopropulsor: 1 × IAR 4GI licență de Havilland Gipsy Major răcire cu aer, 4 cilindrii, singur motor, 130 cp (97 kW)
Performanță:
- Viteza maximă: 195 km/h (105 knots, 121 mph)
- Viteza de croazieră: 160 km/h (86 knots, 99 mph)
- Plafonul de serviciu: 5,500 m (18,040 ft)