IAR 14
IAR 14 este un monoplan românesc, low-wing, de luptă și antrenament, construit înaintea celui de-al Doilea Război Mondial.
Descurt IAR 14 – Wikipedia
Rol: Avion pentru luptă și antrenament
Fabricant: Industria Aeronautică Română (IAR)
Primul zbor: Iunie 1933
Primul utilizator: Royal Romanian Air Force
Produse: 20
Dezvoltat din: IAR 12
IAR 14
IAR 14 este un monoplan românesc, low-wing, de luptă și antrenament, construit înaintea celui de-al Doilea Război Mondial.
IAR 14 este un monoplan românesc, low-wing, de luptă și antrenament, construit înaintea celui de-al Doilea Război Mondial.
Proiectare și dezvoltare
[tp not_in=”en”]După respingerea IAR 12, oficialii români nu au vrut să descurajeze producția de aeronave eventual națională. De aceea, la începutul anului 1933, un mesaj a fost transmis neoficial de la nivelul de top la Brașov, în esență, care indică faptul că un număr mic de luptator-formatori vor fi achiziționate de către forțele aeriene.I.A.R. Echipa a început imediat să lucreze la un nou tip, IAR desemnat 14, care încă se bazează pe experiența acumulată cu modelele anterioare.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]After rejection of IAR 12, Romanian officials did not want to discourage eventual national aircraft production. Therefore, in early 1933, an unofficial message was forwarded from top levels to Brasov, essentially indicating that a small number of fighter-trainers would be purchased by the air force. The I.A.R. team immediately began to work on a new type, designated I.A.R. 14, still based on the experience gained with previous designs.[/tp]
[tp not_in=”en”]Avionul a fost proiectat de biroul de proiectare IAR în 1933 și a fost o evoluție din prototipul IAR 12. A fost o consolă monoplan, cu un tren de rulare principal spatted cu V-formular în picioare și o cabina de pilotaj unică, deschis pe aripa. Fuzelaj cu secțiune rectangulară dintr-un mixt metal-lemn de configurare, cu jumătate din față acoperită de foi de duraluminiu și partea din spate cu placaj de pin. Coada a fost modificată o dată mai mult și suprafețele de control au fost echilibrate. Capul pilotului nu a fost echipat cu stâlp de înaltă tensiune anti-accident, tipic pentru prototipurile precedente. Motorul a fost montat pe purtătorii de oțel sudați, atașați la un perete ignifug din duraluminiu. Aripile au fost construite în jurul valorii de scondrilor duraluminiu twin, nervuri de pin si placaj și au avut pe margini placaj de conducere. Secțiunea centrală, lăsată în partea inferioară a fuselajului a fost duraluminiu acoperit, secțiunile exterioare și țesăturile, acoperite cu eleroane. Coada fixă a fost construită din lemn de pin si placaj acoperit, se deplasează duraluminiu cu suprafețe cu capac țesătură.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]The airplane was designed by IAR design bureau in 1933 and was an evolution from the IAR 12 prototype. It was a cantilever low-winged monoplane with a spatted main undercarriage with V-form legs and a single, open cockpit over the wing. The rectangular section fuselage was of mixed metal-wood configuration, with the front half covered by duralumin sheets and the rear part with pine plywood. The tail had been modified once more and the control surfaces were balanced. The pilot’s head rest was not fitted with the anti-crash pylon, typical to the precedent prototypes. The engine was mounted on welded steel bearers attached to a duralumin fireproof bulkhead. The wings were built around twin duralumin spars and pine and plywood ribs and had plywood leading edges. The centre section, let into the fuselage underside was duralumin covered, outer sections and ailerons fabric covered. The fixed tail was built of pine and plywood covered, the moving surfaces duralumin with fabric cover.[/tp]
[tp not_in=”en”]Aeronava a fost echipată cu grupul motopropulsor LD IAR 450, produs sub licență IAR, care, de asemenea,a fost echipat cu IAR 12. Primul zbor a avut loc în iunie 1933. În septembrie 1933, o comandă pentru 20 de avioane a fost plasată.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]The aircraft was equipped with the IAR LD 450 powerplant, produced under license by IAR, that also equipped the IAR 12. The first flight took place in June 1933. In September 1933, an order for 20 aircraft was placed.[/tp]
IAR 14
IAR 14 este un monoplan românesc, low-wing, de luptă și antrenament, construit înaintea celui de-al Doilea Război Mondial.
IAR 14
IAR 14 este un monoplan românesc, low-wing, de luptă și antrenament, construit înaintea celui de-al Doilea Război Mondial.
Date de la[1]
Caracteristici Generale
- Echipaj: 1
- Lungime: 7.37 m (24 ft 2 in)
- Anvergură: 11.70 m (38 ft 4 in)
- Înălțime: 2.6 m (8 ft 6 in)
- Greutate lal gol: 1,255 kg (2,761 lb)
- Greutate brută: 1,552 kg (3,414 lb)
- Motopropulsor: 1 × IAR LD 450 12-cilindrii, formă W, răcire cu apă, în linie, cu licență Lorraine-Dietrich 12 Eb, 340 kW (450 cp)
Performanță:
- Viteză maximă: la nivelul mării 294 km/h (183 mph)
- Anduranță: 2 ore10 min
- Plafon servicii: 7,900 m (25,915 ft)
Armament:
- 2 x 7.7 mm mitraliere Vickers, în față, cu ardere prin elice.