Despre PZL P.11 – Wikipedia
Rol: Luptător
Origine: PZL
Proiectant: Zygmunt Pulawski
Primul zbor: August 1931
Primii utilizatori: Polonia, România
Numar de avioane construite: 325
Dezvoltat din PZL P.7
Variante: PZL P.24
[tp not_in=”en”]PZL P.11 a fost un avion polonez pentru luptă, proiectat la începutul anului 1930 de PZL în Warsaw. Acesta a fost pentru scurt timp considerat a fi cel mai avansat avion de vânătoare proiectat din lume. PZL P.11 a servit ca prim luptător în apărarea Poloniei, în campania poloneză din 1939, dar până la acel punct a fost depășit ca urmare a progreselor rapide în proiectarea de aeronave în comparație cu avioanele de luptă contemporane, inclusiv Hawker Hurricane and Messerschmitt Bf 109.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]The PZL P.11 was a Polish fighter aircraft, designed in the early 1930s by PZL in Warsaw. It was briefly considered to be the most advanced fighter aircraft design in the world. The PZL P.11 served as Poland’s primary fighter defence in the Polish campaign of 1939, but by that point was outdated due to rapid advances in aircraft design in comparison to more advanced contemporary fighters, including the Hawker Hurricane and Messerschmitt Bf 109.[/tp]
Proiectare și dezvoltare
[tp not_in=”en”]Istoria lui PZL P.11 a început în 1929, când un talentat proiectant, Zygmunt Puławski, a proiectat un monoplan de luptă doar din metal. În timp ce majoritatea forțelor lumii utilizau în continuare biplane, noul P.1 a folosit o aripă mare de pescăruș, pentru a-i oferi o vedere excelentă pilotului. Al doilea prototip, P.6, a fost proiectat în următorul an. Designul a creat un mare interes în jurul lumii, aspectul său devenind cunoscut ca „Aripa Poloneză”. În continuare, o îmbunătățire, PZL P.7 a fost construit pentru Forțele Aeriene Poloneze, într-o serie de 150.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]The history of the PZL P.11 started in 1929, when a talented designer, Zygmunt Puławski, designed an all-metal, metal-covered monoplane fighter. While most of the world’s forces were still using biplanes, the new P.1 used a high-mounted gull wing to give the pilot an excellent view. A second prototype, the P.6, was completed the next year. The design generated intense interest around the world, the layout becoming known as the „Polish wing” or „Puławski wing”. A further improvement, the PZL P.7, was built for the Polish Air Force in a series of 150.[/tp]
[tp not_in=”en”]După proiectarea P.7, Pulawski a început variante suplimentare cu motoare mai mari, ceea ce duce în cele din urmă la P.11. Primul prototip P.11 a zburat în august 1931, după moartea lui Pulawski într-un accident aviatic. Acesta a fost urmat de alte două prototipuri ușor modificate, P.11/III și P.11/III. Prima variantă comandată de Forțele Aeriene Poloneze a fost P.11a, considerat un model intermediar, construit într-o serie de 30 de unități. În caz contrar, similar cu P.7, acesta avea montat echipamentul de 575 cp (429 kW), motor radial Bristol Mercury IV S2, produs în Polonia cu licență.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]After designing the P.7, Puławski started further variants with larger engines, leading eventually to the P.11. The first P.11/I prototype flew in August 1931, after Puławski’s death in an air crash. It was followed by two slightly modified prototypes, the P.11/III and the P.11/III. The first variant ordered by the Polish Air Force was the P.11a, considered an interim model and built in a series of 30. Otherwise similar to the P.7, it mounted the 575 hp (429 kW) Bristol Mercury IV S2 radial engine produced in Poland under licence.[/tp]
[tp not_in=”en”]Varianta finală pentru Forțele Aeriene Poloneze, P.11c a avut un fuselaj nou, rafinat, cu motorul redus în față pentru a da pilotului o vizibilitate mai bună. Partea centrală a aripilor a fost, de asemenea, modificată. Producția de P.11c a început în 1934 și au fost produse 175 de unități. Prima serie de aproximativ 50 de aeronave, 50 P.11c, a fost dotată cu Mercury V S2 de 600 cp (447 kW), restul cu Mercury VI S2 de 630 cp (470 kW).[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]The final variant for the Polish air force, the P.11c had a new, refined fuselage, with the engine lowered in the nose to give the pilot a better view. The central part of the wings was also modified. Production of the P.11c started in 1934 and 175 were produced. The first series of approximately 50 P.11c aircraft were fitted with Mercury V S2 of 600 hp (447 kW), the rest with Mercury VI S2 of 630 hp (470 kW).[/tp]
[tp not_in=”en”]O astfel de producție limitată părea iresponsabilă din partea guvernului polonez, atâta timp cât flota Armatei Roșii ajungea la mii și Germania își fixase producția la un nivel fără precedent. Chiar și fără noua fabrica WP2 de la Mielec, PZL putea produce cel puțin 10 avioane de luptă în fiecare lună. Cu toate acestea, Lotnictwo Wojskowe (Aviație Militară), încă studia concepte diferite de utilizare a avioanelor de luptă și a bombardierelor, în timp ce proiectarea poloneză era în curs de dezvoltare a modelelor foarte avansate. Moartea prematură a Zygmunt Puławski a complicat, de asemenea, problema.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]Such limited production may appear irresponsible on the part of the Polish government, with the Red Army aviation reaching into thousands and Germany ramping up production at an unprecedented scale. Even without the new WP2 plant at Mielec, the PZL works could produce at least 10 fighters every month. However, the Lotnictwo Wojskowe (Military Aviation) command was still studying different concepts of the use of fighters and bombers, while the Polish design bureaus were developing very advanced designs. The untimely death of Zygmunt Puławski also complicated the matter.[/tp]
[tp not_in=”en”]În afara Poloniei, România și-a arătat interesul, pentru un nou design. Chiar înainte ca P.11a să intre în serviciu, cu Forțele Aeriene Poloneze, 50 de aeronave proiectate P.11b au fost comandate pentru Forțele Aeriene Române, în timp ce o înțelegere pentru licența producției sale a fost acceptat. Livrările de P.11bs în România, au început în octombrie 1933. Au fost dotate cu motoare Gnome-Rhone 9Krsd Mistral 595 cp (444 kW), în caz contrar, similare cu P.11a. După proiectarea lui P.11c, românii au decis să schimbe licența producției pentru noul model. Ca rezultat, din 1936, IAR construiește 70 de avioane ca IAR P.11f, oferit de constructorii români , motor IAR-K-9 , care a fost o versiune semnificativ modificată a modelului Gnome-Rhone 9K dându-i 640 cp (480 kW). Românii au produs apoi, alt avion pentru luptă polonez, PZL P.24, dezvoltat din P.11, exclusiv pentru export. Grecia, Portugalia, Iugoslavia, Turcia și Republica Spaniolă au fost interesate să cumpere P.11, dar în cele din urmă, Bulgaria, Grecia și Turcia au cumpărat P.24.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]Apart from Poland, Romania showed interest in the new design. Even before the P.11a entered service with the Polish air force, 50 aircraft designated P.11b were ordered for the Romanian Air Force, while an agreement for licence production was agreed. Deliveries of Polish-built P.11bs to Romania commenced in October 1933. They were fitted with Gnome-Rhone 9Krsd Mistral 595 hp (444 kW) engines, otherwise they were similar to the P.11a.[3] After the P.11c had been developed, the Romanians decided to switch the licence production to the new model. As a result, from 1936 IAR built 70 aircraft as the IAR P.11f, powered by the Romanian-built IAR-K-9 engine, which was a heavily modified version of the Gnome-Rhone 9K giving 640 hp (480 kW).[4] The Romanians then produced another Polish fighter, the PZL P.24, developed from the P.11 exclusively for export. Greece, Portugal, Yugoslavia, Turkey and Republican Spain were interested in buying the P.11, but finally Bulgaria, Greece and Turkey bought the P.24 instead.[/tp]
[tp not_in=”en”]Când P.11 intrat în serviciu, în 1934, ca și contemporan al British Gloster Gladiator și German Heinkel He 51, a fost fără îndoială cel mai avansat avion luptător din lume. Cu toate acestea, datorită progresului rapid în tehnologia de aeronave, P.11 a fost depășit în 1939 , preluat de modelele cu consolă cu tren de aterizare retractabil, cum ar fi Soviet Polikarpov I-16 și German Messerschmitt. Bf 109 939. Împreună cu vechiul P.7, ambele au rămas în funcțiune. Cu toate acestea, cele aproximativ 185 P.11s disponibile au distribuite către șase regimente de aer și șase regimente de școală aviatică de la Deblin. Deși conștienți de faptul că P.11 a fost depășit, Forțele Aeriene Poloneze au sperat în noul PZL.50 Jastrząb, care a suferit întârzieri prelungite. Când a devenit evident că PZL.50 nu ar fi în serviciul larg răspândit în timp, pentru un război care a fost în mod clar orizont, s-a avut în vedere producerea de o versiune actualizată de P.11 cu 840 CP (626 kW) si un motor Mercur VIII, având cabina de pilotaj închisă , cunoscută sub numele de P.11g Kobuz P.11g. Doar prototipul P.11g are o creștere a vitezei maxime , considerată însă încă mică, de 390 km / h (~ 240 mph) zburând inainte de începerea războiului, în august 1939.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]When the P.11 entered service in 1934, as a contemporary of the British Gloster Gladiator and German Heinkel He 51 it was arguably the most advanced fighter in the world.[5] However, due to the quick progress in aircraft technology, the P.11 was obsolete by 1939, overtaken by cantilever designs with retractable landing gear such as the Soviet Polikarpov I-16 and German Messerschmitt Bf 109.[2] Together with the older P.7, both remained the only Polish fighters in service, however, with about 185 P.11s available, distributed within six air regiments and the aviation school in Deblin. Although aware that the P.11 was outdated, the Polish Air Force had pinned their hopes on the new PZL.50 Jastrząb, which suffered extended delays. When it became apparent that the PZL.50 would not be in widespread service in time for a war that was clearly looming, consideration was given to producing an updated P.11 version with the 840 hp (626 kW) Mercury VIII and an enclosed cockpit, known as the P.11g Kobuz. Only the prototype of the P.11g with a maximum speed increase to a still-slow 390 km/h (~240 mph) was flown before the war, in August 1939.[/tp]
[tp not_in=”en”]În vedere nedisponibilității modelului PZL.50, singura speranță de a înlocui învechitele P.11 consta în dobândirea avioanelor de luptă moderne din străinătate. În 1939, după ce a primit creditele necesare, Polonia a comandat din Franța 120 Morane-Saulnier M.S.406s, și din Marea Britanie, 14 Hurricane Is (ales ca înlocuitor al P.11) plus un Spitfire I pentru testare, în plus până la 100 de bombardiere ușoare de luptă, Fairey Battle light. Nici unul dintre aceste avioane nu au fost livrate în Polonia înainte de septembrie 1939.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]In light of the unavailability of PZL.50, the only hope of replacing the obsolete P.11 lay in acquiring modern fighters from abroad. In 1939, after receiving the necessary credits, Poland ordered from France 120 Morane-Saulnier M.S.406s, and from Britain, 14 Hurricane Is (the P.11’s chosen replacement), plus one Spitfire I for testing, in addition to 100 Fairey Battle light bombers.[6] None of these aircraft were delivered to Poland before September 1939.[/tp]
Descriere tehnică
[tp not_in=”en”]Aeronava a fost convențională, în aspect, cu aripi mari, toată din metal, fiind acoperită cu metal. Cabina de pilotaj a fost deschisă. Un rezervor de combustibil intern într-o cocă ar putea fi scăzut în caz de incendiu sau urgență. Armamentul consta în două mitraliere de 7.92 mm pe lateralele aeronavei, deși o treime din P.11,cs au avut două arme suplimentare în aripi. P.11c ar putea căra 4 bombe mici de 12,5 kg (P.11a nu ar putea). Motoare radiale au fost folosite: P.11a: Bristol Mercury IV S2 (normal: 525 cp (391 kW), maxim: 575 cp); P.11b: Gnome-Rhone 9Krsd (550 cp, max: 595 cp), P.11c: Bristol Mercury V S2 (565 cp, max: 600 cp) sau Mercury VI S2 (590 cp, max: 630 cp), P.11f: Gnome-Rhone 9Krse (560 cp, max: 610 cp.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]The aircraft was conventional in layout, with high wings, all-metal, metal-covered. The cockpit was open. An internal fuel tank in a hull could be dropped in case of fire emergency. The armament was two 7.92 mm machine guns on hull sides, though a third of the P.11cs had two additional machine guns in the wings. The P.11c could carry four small 12.5 kg bombs (P.11a could not). The radial engines used were: P.11a: Bristol Mercury IV S2 (normal: 525 hp (391 kW), maximum: 575 hp); P.11b: Gnome-Rhone 9Krsd (550 hp, max: 595 hp), P.11c: Bristol Mercury V S2 (565 hp, max: 600 hp) or Mercury VI S2 (590 hp, max: 630 hp), P.11f: Gnome-Rhone 9Krse (560 hp, max: 610 hp).[/tp]
Istore operațională
[tp not_in=”en”]La izbucnirea celui de al Doilea Război Mondial, pe 1 septembrie 1939, Forțele Aeriene Poloneze au avut 109 PZL P.11cs, 20 P.11as şi 30 P.7as în unităţi combatante. O altă aeronavă 43 P.11c era în rezervă sau în curs de reparaţii. Doar o treime din P.11c erau înarmate cu patru mitraliere, restul au avut doar două, chiar și mai puţine aveau radio. P.11 au fost folosite în 12 escadroane, fiecare cu 10 avioane (două escadrile constituite intr-un grup, în limba poloneză: dywizjon). Două grupuri – patru escadrile – ce se desfășoară în jurul Varşoviei, restul fiind atribuțiile armatei. Toate acestea au luat parte din apărare în timpul invadării Poloniei. În afară de unităţi combatante, multe avioane P.11, inclusiv un prototip P.11g, au fost utilizate în unităţile improvizate la baze aeriene.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]At the outbreak of the Second World War, on 1 September 1939, the Polish Air Force had 109 PZL P.11cs, 20 P.11as and 30 P.7as in combat units. A further 43 P.11c aircraft were in reserve or undergoing repairs. Only a third of P.11c were armed with four machine guns, the rest had only two, even fewer had a radio. The P.11 were used in 12 squadrons, each with 10 aircraft (two squadrons constituted a group, in Polish: dywizjon). Two groups – four squadrons – were in the Pursuit Brigade deployed around Warsaw, the rest were assigned to Armies. All of them took part in defense during the Invasion of Poland. Apart from combat units, several P.11 aircraft, including a prototype P.11g, were used in improvised units at air bases.[/tp]
[tp not_in=”en”]Din 1 September 1939, escadrilele de vânătoare au fost dislocate la aerodromurile de la distanță, astfel încât acestea nu au fost bombardate de către germani. În timpul campaniei poloneze, P.11 a luptat împotriva bombardierelor germane moderne. Nu numai ca au avioanele germane Messerschmitt Bf 109 și 110 Bf au fost mai rapide și mai bine înarmate, dar, de asemenea, cele mai multe bombardiere germane au fost mai rapide. Deoarece luptătorii P.11 au avut utilizare intensă înaintea războiului, viteza lor maximă a fost chiar mai mică decât viteza teoretică de 375 km/h. P.11a erau într-o condiție foarte proastă. O altă deficiență gravă a fost numărul lor mic, ceea ce însemna că misiunile care implică grupuri mai mari de aproximativ 20 de aeronave au fost întreprinse rar și aparatele de rezervă au fost practic indisponibile. Pe de altă parte, avioanele poloneze de luptă aveau o manevrabilitate mai bună, și datorită designului lor, avea o vizibilitate mult mai buna din cabina de zbor decât avioanele germane. P.11 a avut o construcție puternică, cu o rată bună de urcare și puteau funcționa pe câmpuri scurte, chiar și cele mai dificile. A fost, de asemenea, o construcție foarte durabilă, putand zbura cu peste 600 km/h fără riscul de a-și pierde aripile. Teoretic singura limită manevrabilă era abilitatea pilotului de a susține forțele G. În ciuda superiorității germane, P.11 a reușit să doboare un număr considerabil de aeronave germane, inclusiv avioane de vânătoare, dar a suferit pierderi grele. Cifrele exacte nu sunt pe deplin verificate. Un total de 285 de aeronave germane s-au pierdut în funcție de înregistrările Luftwaffe, cu cel puțin 110 victorii creditate avioanelor P.11 în timp ce pierderea era de aproximativ 100. Unele dintre aeronavele germane sunt doborâte, apoi, mai târziu recuperate și puse înapoi în funcțiune. Această situaţie a permis propagandei Germaniei să anunţe pierderi mai mici în luptă. În zorii zilei de 1 septembrie, Capt. Mieczysław Medwecki, zburând cu un PZL P.11c, a fost doborât de Rottenführer (Foreman Leader) Leutnant Frank Neubert of I./StG 2 (Stuka), având onoarea de a deveni primul avion doborât din al Doilea Război Mondial. Prima victorie aeriană aliată a fost obținută 20 de minute mai târziu de Medwecki’s, Wladyslaw Gnys, care a doborât două Dornier Do 17s cu al lui P.11c. PZL P.11c a fost, de asemenea, primul avion care a reuşit să doboare un avion inamic în al Doilea Război Mondial. Prima bătălie aeriană mare din al Doilea Război Mondial a avut loc în dimineața zilei de 1 septembrie deasupra satului Nieporęt, la nord de Varșovia, când un grup de bombardiere germane, format din aproximativ 70 de Heinkel 111 El și Dornier 17 au fost interceptate de circa 20 P.11 și 10 P.7, fiind nevoite să-și abandoneze misiunea la Varșovia.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]By 1 September 1939, the fighter squadrons had been deployed to remote airfields, so they were not bombed by the Germans. During the Polish campaign, the P.11 fought against more modern German bombers and fighters. Not only were the German Messerschmitt Bf 109 and Bf 110 faster and better armed, but also most German bombers were faster. Since the P.11 fighters had seen years of intensive use before the war, their maximum speed was even lower than the theoretical 375 km/h. The P.11a were in an even worse condition. Another serious deficiency was their small number which meant that missions involving groups larger than about 20 aircraft were rarely undertaken and reserve machines were practically unavailable. On the other hand, the Polish fighter aircraft had better manoeuvrability and because of their design, had much better vision from the cockpit than the German aircraft. The P.11 had a strong construction, good rate of climb and could operate from short fields, even rough ones. It was also of a very durable construction and could dive at up to 600 km/h without risk of the wings falling apart. Theoretically the only limit in manoeuvres was the pilot’s ability to sustain high g forces. Despite the German superiority, the P.11 managed to shoot down a considerable number of German aircraft, including fighters, but suffered heavy losses as well. The exact numbers are not fully verified. A total of 285 German aircraft were lost according to Luftwaffe records, with at least 110 victories credited to the P.11 for the loss of about 100 of their own.[7] Some of the German aircraft shot down were later recovered and put back into service. That allowed German propaganda to claim smaller combat losses. At dawn on 1 September, Capt. Mieczysław Medwecki flying a PZL P.11c was shot down by Rottenführer (Foreman Leader) Leutnant Frank Neubert of I./StG 2 (Stuka), having the dubious honour of becoming the first aircraft shot down in the Second World War. The first Allied air victory was achieved 20 minutes later by Medwecki’s wingman, Wladyslaw Gnys who shot down two Dornier Do 17s with his P.11c. The PZL P.11c was also the first aircraft to successfully ram an enemy aircraft in the Second World War. The first large air battle of the Second World War took place in the early morning of 1 September over the village of Nieporęt just north of Warsaw, when a German bomber group of about 70 Heinkel He 111 and Dornier Do 17 was intercepted by some 20 P.11 and 10 P.7 fighters and had to abandon their mission to Warsaw.[/tp]
[tp not_in=”en”]Cele mai multe dintre P.11s au fost distruse în 1939, deși 36 au fost duse în România și preluate de către Forțele Aeriene Române. Datorită uzurii morale ale acestora, aceste aeronave veterane nu au fost utilizate în luptă, doar un număr mic a fost folosit pentru instruire, în timp ce restul au fost demontate pentru piese de schimb. Unele avioane au fost folosite de germani pentru antrenamente. Două PZL P.11s au fost capturate de către Armata Roșie și utilizate pentru testare. Unul, a aterizat în Ungaria (în apropierea orașului Hajdúböszörmény) și a fost folosit ca un avion planor pentru remorcare de Universitatea de Tehnologie din Budapesta.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]Most of the P.11s were destroyed in 1939, though 36 were flown to Romania and taken over by the Romanian Air Force. Due to their obsolescence, these veteran aircraft were not used in combat; only a small number was used for training while the rest were dismantled for spare parts. Some aircraft were used by the Germans for training. Two PZL P.11s were captured by the Red Army and used for testing. One landed in Hungary (near the town of Hajdúböszörmény) and was used as a glider tow plane by the University of Technology in Budapest.[/tp]
Supraviețuitori
Singurul avion P.11c rămas este expus în Muzeul de Aviație Polonez în Cracovia.
Variante
P.11/I
Primul prototip al avionul de luptă P.11, dotat cu un motor Gnome-Rhône Jupiter IX Asb. de 384 kW (515 cp)
P.11/II
Al doilea prototip al avionul de luptă P.11, dotat cu un motor Bristol Mercury IV.A de 395 kW (530 cp) cu o coardă lungă în capotă. Folosit pentru teste comparative Letov Kbely, Bristol, Ratier, Szomański și Chauvière elice cu pas fix din lemn, atinge o viteză mare, de 346 km/h (215 mph) la 4,000 m (13,123 ft) cu Chauvière.
P.11/III
Producție prototip a avionului de luptă P.11, dotat cu Bristol Mercury, cu structura simplificată pentru producție mai ușoară.
P.11a
Versiunea inițială pentru Lotnictwo Wojskove – (Forțele Aeriene Poloneze), care au comandat 30, construite după finalizarea comenzii Române a avionului P.11b , alimentat cu un motor Polish Skoda Works Mercuty IV.S2 370.6 kW (497 cp) – 385.5 kW (517 cp).
P.11b
50 de aeronave comandate de Guvernul României, alimentat cu un motor Gnome-Rhône 9K Mistral sau I.A.R. 9K Mistral 391.5 kW (525 hp)
P.11c
Versiune de producție principală pentru Lotnictwo Wojskove.
P.11f
80 de aeronave, alimentate cu motoare I.A.R. 9K Mistral de 443.7 kW (595 cp), construite cu licență de producție prin I.A.R. în Romania.
P.11g Kobuz (Hobby)
[tp not_in=”en”]Dezvoltat ca un stop-decalaj pentru completarea P.Z.L -urile întârziate Avioanele de luptă P.50 Jastrząb prin consolidarea structurii de a absorbi puterea unui singur motor Mercur VIII 626.37 kW (840 CP) P.Z.L, cu un cockpit închis și patru îmbunătățiri; mitraliere 7.92 mm (0.312 in) KM WZ 36. Prototipul modificat P.11c a zburat pentru prima dată la 15 august 1939, mai puțin de o lună înainte de invazia germană , forțând abandonarea programului.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]Developed as a stop-gap to fill in for delayed P.Z.L. P.50 Jastrząb fighters by strengthening the structure to absorb the power of a single 626.37 kW (840 hp) P.Z.L. Mercury VIII, with an enclosed cockpit and four improved 7.92 mm (0.312 in) KM Wz 36 machine-guns.[8] The converted P.11c prototype flew for the first time on 15 August 1939, less than a month before the German invasion, forcing abandonment of the programme.[/tp]
Data de la Polish Aircraft 1893-1939[1]
Caracteristici generale
- Echipaj: 1
- Lungime: 7.55 m (24 ft 9 in)
- Lungime: 10.719 m (35 ft 2 in)
- Înălțime: 2.85 m (9 ft 4 in)
- Suprafață portantă: 17.9 m2 (193 sq ft)
- Greutate la gol: 1,147 kg (2,529 lb)
- Greutate cu încărcătura: 1,630 kg (3,594 lb)
- Greutate maximă decolare: 1,800 kg (3,968 lb)
- Grup motopropulsor: 1 × Bristol Mercury V.S2 9-cyl. Racire cu aer, motor radial, 420 kW (560 shp) or 1x 481 kW (645 hp) Polish Skoda Works Mercury VI.S2
- P.11a – 370.6 kW (497 cp) – 385.5 kW (517 cp) Polish Skoda Works Mercury IV.S2
- P.11b – 391.5 kW (525 cp) Gnome-Rhône 9K Mistral or I.A.R. 9K Mistral
- P.11f – 443.7 kW (595 cp) I.A.R. 9K Mistral
- P.11g – 626.37 kW (840 cp) P.Z.L. Mercury VIII
- Elice cu două pale: elice fixe Szomański din lemn
Performanță
- Viteză maximă: 390 km/h (242 mph; 211 kn) at 5,000 m (16,404 ft), 300 km/h (186 mph) la nivelul mării
- Viteză de desprindere: 98 km/h (61 mph; 53 kn)
- Gamă: 700 km (435 mi; 378 nmi)
Armament
- Mitraliere:
- P.11a,b,c – 2 x 7.92 mm (0.312 in) KM Wz 33 sau mitraliere KM Wz 37 cu 500rpg.[8]
- P.11c – optionally an extra 2 × 7.92 mm (0.312 in) mitraliere KM Wz 33 machine guns cu 300rpg.[8]
- P.11f – 4 x 7.92 mm (0.312 in) mitraliere FN Browning [8]
- P.11g – 4 x 7.92 mm (0.312 in) mitraliere KM Wz 36 [8]