Primul zbor: 1924
Introducere: 1925
Retras: 1940s
Primii utilizatori: Fortele Aeriene Franceze, Fortele Aeriene Poloneze
Numar de aeronave construite: 4,000 (2,500 în Franța)
[mwm-aal-display]
[tp not_in=”en”]Potez 25 (scris și Potez XXV) a fost o aeronavă Franceză cu două locuri, un singur motor biplan, proictat în anii 1920. Un bombardier multi-funcțional, a fost conceput ca un avion de linie şi utilizat într-o varietate de roluri, inclusiv în misiunile de luptă şi escorta, bombardamente tactice şi misiuni de recunoaștere. La sfârşitul anilor 1920 şi începutul anilor 1930, Potez 25 a fost aeronava standard multi-funcțională a peste 20 de forţele aeriene, inclusiv franceze, poloneze și americane. De asemenea, a fost popular printre operatorii privați, în special în companiile de transport poștă.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]Potez 25 (also written as Potez XXV) was a French twin-seat, single-engine biplane designed during the 1920s. A multi-purpose fighter-bomber, it was designed as a line plane and used in a variety of roles, including fighter and escort missions, tactical bombing and reconnaissance missions. In the late 1920s and early 1930s, Potez 25 was the standard multi-purpose plane of over 20 air forces, including French, Polish and American. It was also popular among private operators, notably mail transport companies.The aircraft was further developed into the 25M, a standard parasol-wing monoplane, which never entered production.[/tp]
Proiectare și dezvoltare
[tp not_in=”en”]În 1923, Avions Henry Potez a început producţia aeronavei de succes Potez 15 biplan recunoscut. Bazându-se pe experiența acumulată în cursul construcției acestui plan, Henry Potez a început să lucreze la un nou design a unui avion multi-scop mai mare și mai rapid. Designul Potez XXV sau Potez 25. Prototipul a fost construit deja în 1924. Principalele diferențe au inclus o putere mai mare a motorului si un nou design pentru vânt. În loc de un biplan clasic, Potez a introdus un biplan cu ariple de jos semnificativ mai mici. Acesta a fost construit in doua variante militare principale: Potez 25A2, avion recunoscut și Potez 25B2 avion bombardier recunoscut. În Mai 1925, prototipul a fost testat de către Institutul de Serviciu Tehnic Aeronautic și a fost găsit ca o construcție promițătoare atât pentru manevrabilitate cât și pentru viteză și durabilitate. În urma testelor, prototipul a intrat în producția de serie. Pentru a promova noul avion în străinătate, după Primul Război Mondial, piețele au fost umplute cu sute de avioane demobilizate, Potez 25 a intrat într-un numar mare de curse. Printre realizările cele mai cunoscute a fost un raliu european (7,400 km / 4598 km) și un raliu Mediteranean (6,500 km/4,039 mi) ambele câștigate de piloți care zboară cu Potez. În 1920s, Potez 25 a fost de asemenea utilizat într-o campanie de publicitate Paris-Teheran (13,080 km/8,127 mi). În Iunie 1930, Henri Guillaumet s-a prăbușit în Anzi cu un Potez 25 in timpul unei curse de transport poștal. A supraviețuit și a fost gasit după o săptămână de căutare. Aceste realizări cresc popularitatea avionului și îl fac unul dintre cele mai de succes avioane franceze ale epocii. Acesta a fost cumpărat de către un număr de forțe aeriene, inclusiv cele din Franța, Elveția, Belgia, Brazilia, Croația, Estonia, Etiopia, Finlanda, Grecia, Spania, Japonia, Iugoslavia, Polonia și Portugalia, precum și România, Turcia și URSS , deși URSS, care a obținut două planuri de testare, mai târziu, s-a decis împotriva achiziții suplimentare, găsind-o aproximativ egală cu Polikarpov nativ R-5. În total, aproximativ 2500 avioane au fost construite în Franța. Deja în anul 1925, Polonia a cumpărat o licenţă pentru pote 25 şi a început să le producă în Podlaska Wytwórnia Samolotów (PWS, 150 construit) şi Plage am Laśkiewicz (150 construit). În 1928 primul Potez 25 polonez construit, au fost testate de către Institutul de Dezvoltare Tehnică a Aviației din Varșovia, aspectul a fost ușor modificat pentru a se potrivi mai bine nevoilor forțelor aeriene poloneze. Printre diferențe notabile au fost introducerea de sloturi în vârf. Producția în Polonia a încetat în 1932. În total, au fost construite 300 de avioane într-o serie de versiuni pentru recunoaștere pe termen lung și cu rază scurtă pentru vară și bombardament tactic. Ca și originalul Lorraine-Dietrich, motor 12Eb, a fost indisponibil în Polonia, acesta a fost înlocuit cu aeronava 47, cu un motor radial mult mai puternic PZL Bristol Jupiter începând din 1936.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]In 1923, the Avions Henry Potez aircraft works started production of a successful Potez 15 reconnaissance biplane. Basing on experience gathered during the construction of that plane, Henry Potez started working on a new design of a heavier and faster multi-purpose plane. Designated Potez XXV or Potez 25, the prototype was built already in 1924. The main differences included a larger, more powerful engine and a new wing design. Instead of a classic biplane, Potez introduced a sesquiplane, with the lower wing significantly smaller. It was built in two main military variants: Potez 25A2 reconnaissance plane and Potez 25B2 bomber-reconnaissance plane. In May 1925, the prototype was tested at the Service Technique d’Aeronautique Institute and was found a promising construction both for its manoeuvrability, speed and durability. Following the tests, the prototype entered serial production. To promote the new plane abroad, in a post-World War I markets filled with hundreds of cheap demobilized planes, the Potez 25 was entered into a large number of races. Among the best-known achievements was a European rally (7,400 km/4,598 mi) and a Mediterranean rally (6,500 km/4,039 mi), both won by pilots flying the Potez. In 1920s, the Potez 25 was also used in a well-advertised Paris-Tehran rally (13,080 km/8,127 mi). In June 1930, Henri Guillaumet crashed with his Potez 25 in the Andes during an air mail flight. He survived an incredible march through the mountains and was found after one week of searching. Such achievements added to plane’s popularity and made it one of the most successful French planes of the epoch. It was bought by a number of air forces, including those of France, Switzerland, Belgium, Brazil, Croatia, Estonia, Ethiopia, Finland, Greece, Spain, Japan, Yugoslavia, Poland and Portugal, as well as Romania, Turkey and the USSR, although USSR, having acquired two planes for testing, later decided against further purchases, finding it roughly equal to the native Polikarpov R-5. Altogether, roughly 2,500 planes were built in France. Already in 1925, Poland bought a license for Potez 25 and started to manufacture them in Podlaska Wytwórnia Samolotów (PWS, 150 built) and Plage i Laśkiewicz aircraft works (150 built). In 1928 the first Polish-built Potez 25 were tested by the Technical Aviation Development Institute in Warsaw and the design was slightly modified to better fit the needs of the Polish air forces. Among the notable differences were the introduction of leading edge slots. The production in Poland ceased in 1932. Altogether, 300 planes were built in a number of versions for long- and short-range reconnaissance and daylight tactical bombing. As the original Lorraine-Dietrich 12Eb engine was unavailable in Poland, it was replaced in 47 aircraft with a more powerful PZL Bristol Jupiter VIIF radial engine, starting from 1936. Alte câteva țări fabrică Potez 25 cu licență[/tp]
Variante
Potez 25 1925 experimentaleO aeronavă prototip, oferită de 336 kW (450 hp) motor Hispano-Suiza 12Ga.Potez 25 A.2Două locuri versiunea de observare, alimentat de motorul Salmson 18Cmb sau 12Eb Lorraine 388 kW (520 CP)Potez 25 ET.2Două locuri versiune intermediară de formare, propulsat de un motor de 373 (500 CP) Salmson 18Ab motor radial.Potez 25 ‘Jupiter’Versiunea pentru export, propulsat de un motor de 313 (420 CP), Gnome-Rhone 9Ac Jupiter radial. Construit sub licenta Ikarus în Iugoslavia și OSGA în Portugalia, Estonia și exportate în Elveția.Potez 25 TOEVersiune de producție majoră. Construite 2,270Potez 25GRVersiune de rază lungă.Potez 25MHispano Suiza – aeronavă elevator a fost transformată într-un monoplan cu aripă parasol.Potez 25 Hispano-SuizaVersiune transport VIP, dotat cu motor Hispano-Suiza 12Lb. 447 kW (600 hp)Potez 25 FarmanDouă locuri pentru observare, versiunea pentru Forțele Aeriene Franceze, dotat cu Farman 12We, 373 kW (500 cp). Cunoscut de asemenea Potez 25/4. Construite: 12Potez 25/4Versiune cu două locuri, țintă-remorcher.Potez 25/55Versiune de două locuri, pentru antrenamente. Construite:40Potez 25-OVersiune special consolidată și modificată, construită pentru trecerea non-stop a Nord-Atlanticului. Aeronava a fost alimentată cu un radial Jupiter, echipată cu un tren de aterizare și un mini jettisonable pentru aterizare consolidat. Au fost construite doarr două.Potez 25HDouă prototipuri hidroavion, fiecare a fost alimentat de Gnome-Rhone Jupiter radial.
- Echipaj: 2
- Lungime: 9.2 m (30 ft 2 in)
- Anvergura: 14.14 m (46 ft 5 in)
- Înălțime: 3.59 m (11 ft 9 in)
- Suprafata portanta: 51.4 m² (553 ft²)
- Greutate la gol: 1,490 kg (3,278 lb)
- Greutate cu încărcare: 2,558 kg (5,268 lb)
- Sarcina utilă: 1,068 kg (2,350 lb)
- Grup motopropulsor: 1 × Lorraine-Dietrich 12, răcire cu aer, motor în linie W12 , 357 kW (478 cp)
Performanțe
- Viteza maximă: 214 km/h (115 kn, 132 mph)
- Gamă: 600 km (324 nmi, 373 mi)
- Plafonul de serviciu: 5,500 m (18,000 ft)
- Rata de urcare:: 3.5 m/s (690 ft/min)
- Încărcare aripa: 49.8 kg/m² (9.53 lb/ft²)
- Putere/masă: 0.14 kW/kg (0.91 cp/lb)