IAR 24
IAR-23 și IAR-24 monoplane cu aripi joase, multifuncțional, cu rulare convențională, construit de IAR, în România.
Dezvoltare
[tp not_in=”en”]IAR-23 a fost creat în 1934 în compania Română Industria Aeronautică Română (IAR) ca o încercare de a proiecta un luptător de ultimă generație pentru Royal Romanian Air Force, dar din cauza puterii sale reduse, acesta a fost clasificat doar ca avion turistic civil. Cu toate acestea, conținea multe caracteristici avansate pentru timpul său, inclusiv aripile cu design unic. După instalarea rezervoarelor de combustibil suplimentare, s-a transformat într-un avion de cursă lungă, cu o rază maximă de 2300 km.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]The IAR-23 was created in 1934 by the Romanian company Industria Aeronautică Română (IAR) as an attempt to design a next-generation fighter for the Royal Romanian Air Force, but because its low power, it was classified only as a civilian touring aircraft. However, it contained many advanced features for its time, including uniquely designed wings. After the installation of additional fuel tanks, it turned into a long-haul touring plane, with a maximum range of 2300 km.[/tp]
[tp not_in=”en”]O versiune îmbunătățită, IAR-24, a fost creat în 1935. Este folosită aceeași structură, dar a avut un cockpit modernizat și un motor ceva mai puternic, care a dat o viteză de croazieră mai mare.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]An improved version, the IAR-24, was created in 1935. It used the same airframe, but had a modernized cockpit and a slightly more powerful engine that yielded a higher cruising speed.[/tp]
Operatori
[tp not_in=”en”]Doar un singur IAR-23 a existat, iar numărul său de înregistrare era YR-IAR. Acesta i-a fost livrat lui Maior G. Bănciulescu, în septembrie 1934, care a întreprins mai multe zboruri pe distanțe lungi, cu aeronava prin Europa (din Bucureșri la Varșovia, Praga și Viena). În anul următor, IAR-23 a zburat la Tel-Aviv și înapoi. Soarta finală a aeronavelor este necunoscută.[/tp]
[tp lang=”en” only=”y”]Only one IAR-23 existed, and its tail number was YR-IAR. It was delivered to Major G. Bănciulescu in September 1934, who later undertook several long-haul flights with the aircraft through Europe (from Bucharest to Warsaw, Prague and Vienna). The next year, the IAR-23 was flown to Tel-Aviv and back. The IAR-24 was manufactured in a single example as well, and it had tail number YR-ACI. The ultimate fate of both aircraft is unknown.[/tp]
IAR 24
IAR-23 și IAR-24 monoplane cu aripi joase, multifuncțional, cu rulare convențională, construit de IAR, în România.
IAR 24
IAR-23 și IAR-24 monoplane cu aripi joase, multifuncțional, cu rulare convențională, construit de IAR, în România.
Data from I Gudju, G Iacobescu, O Ionescu: Romanian Aeronautical Constructions 1905-1974
Caracteristici Generale
- Echipaj: 2 piloți
- Capacitate: 4 pasageri
- Lungime: 8.35 m (27 ft 5 in)
- Anvergură: 12.00 m (39 ft 4 in)
- Înălțime: 2.70 m (8 ft 10 in)
- Suprafață pontantă: 22.30 m2 (240.00 ft2)
- Greutate la gol: 980 kg (2156 lb)
- Greutate brută: 1920 kg (4224 lb)
- Motopropulsor: 1 × Hispano-Suiza 9Qa motor radial, 253 kW (340 cp)
Performanță:
- Viteză maximă: 245 km/h (153 mph)
- Viteză de croazieră: 215 km/h (134 mph)
- Gamă: 2300 km (1437 miles)
- Plafon de servicii: 4100 m (13,670 ft)
Aeronave cu rol comparabil, configurație și eră: